Про ангелів

У сьогоднішній публікації мав би опублікувати другу частину виписок з роману «Гайдзін» Джеймса Клавелла, однак, зважаючи на завтрашнє православне свято (Собор святого архістратига Михаїла та інших небесних сил безплотних), пропоную поговорити саме на цю тему. Адже існує досить багато як художньої, так і псевдонаукової літератури з цього питання, то чому б не ознайомитися з православним вченням про ангелів.

Отож, згідно вчення святого Діонісія Ареопагіта (учня апостола Павла), яке прийняла Православна церква, існує 9 ангельських чинів. Їх поділяють на три ієрархії, в кожній з яких виділяють три рівні. Розглянемо їх у порядку «зверху-вниз» («від Бога до людини»):

Серафими (в перекладі з єврейської «ті, що палають»). Згідно слів пророка Ісаї (Іс. 6:2), їх зображають шестикрилими (два крила закривають ноги, два – обличчя і двома вони літають). Вони не лише вогневиді, їх назва показує ще й їхню палаючу любов до Бога (також серафими здатні розпалювати таку любов в інших).

Херувими («велика премудрість»). Їх іноді зображують багатоокими, аби показати їх розуміння премудрості Божої та Богопізнання. Через херувимів й іншим подається премудрість та відриваються духовні очі для боговідання. Серед найвідоміших херувимів – охоронець Едемського саду (Буття 3:24). Саме херувимів було заповідано зобразити на кришці ковчега завіту, у скинії та Єрусалимському храмі.

Престоли. Так їх називають, оскільки вони є ніби престолом Божим. Описати їх досить складно (як, загалом, і всі ангельські чини описуються переважно алегорично), найдивніший з описів можна прочитати у пророка Єзикиїля (1:4-18). Їх вважають також слугами Божого правосуддя та подателями розуміння праведного суду правителям і суддям.

Господства. Їх називають так тому, що вони володіють всіма нижчими ангельськими чинами. Окремим людям господства дають силу володіти своїми пристрастями і бажаннями, панувати над спокусами, а владних осіб наділяють розумінням і вмінням правильно користуватися своєю владою.

Сили. Є уособленням Божої сили, яка виливається через чудотворців, а в повсякденному житті – зцілює від духовних і тілесних немочей, зміцнює у боротьбі з гріхами, дає силу смирення і терпіння.

Влади. Називаються так тому, що мають владу перемагати бісівські напади, допомагати людям у цій боротьбі (долати спокуси, пристрасті, похоті та лихі помисли).

Начала. За аналогією з владами, їх називають так тому, що вони є начальниками нижчої трійки ангельських чинів (тобто їх назва похідна не від слова «початок», а від «начальник»). Вони є покровителями країн і народів (подібно до ангелів-охоронців, які приставлені до окремої людини). З ними ж пов’язано усе, що стосується керівництва – аж до зведення на керівні посади достойних людей.

Архангел Михаїл

Архангел Михаїл (автор картини – Гвідо Рені)

Архангели. Про цей ангельський чин маємо значно більше інформації, ніж про попередні. Це й не дивно, бо в загальній ієрархії вони вже дуже близькі до людей і в біблійній історії значно частіше виступають у своїй основній ролі (ангел перекладається як «вісник»). Їх роль – відкривати людям волю Божу через пророцтва, зміцнювати в людях віру і розуміння святого Євангелія. Напевне, найвідомішим з архангелів є Михаїл, що виступив проти Сатани (див. Откровення, 12: 7-9) і скинув його з неба (ім’я Михаїла в перекладі досить промовисте  – «Хто, як Бог», і пов’язане саме з цією боротьбою).

Благовіщення

Благовіщення (автор картини – Філіп де Шампань)

Не менш знаний – і новозавітний Гавриїл, що благовістив спочатку Захарії про народження у нього сина Іоанна Предтечі (Лк. 1: 11-19), а пізніше – приніс благу звістку Діві Марії про майбутнє народження Ісуса Христа (Лк. 1: 26-28). Церковне передання містить також імена архангелів Рафаїла, Уриїла, Селафиїла, Ієгудиїла, Варахиїла та Ієремиїла. Якщо ви звернули увагу на закінчення усіх цих імен – зрозумієте, чому деякі «теоретики» стверджують, що початкове ім’я Сатани (а він, нагадую, до свого повстання проти Бога був одним з найвеличніших ангелів) – Сатанаїл, і що своє закінчення це слово втратило після перемоги Михаїла і зверження Сатани з неба. Нещодавно навіть прочитав, що початково архангела Михаїла звали просто Миха, а Михаїлом він став, забравши закінчення “-їл” у Сатанаїла. Насправді ж «сатана» єврейською – це просто «супротивник» (бачимо подібність назви і вчинку, подібно до Михаїла), а в іудейському вченні він фігурує під ім’ям Саммаель.

Ангели. Найближчий до нас ангельський чин. Вони наставляють людей на праведне життя, відкривають їм Божі таємниці, постійно супроводжують людей у земному житті й посмертній подорожі. На відміну від інших ангельських чинів, вони здатні приймати людську подобу (хоча й в інших ангельських чинів крила – це не так частина тіла, як ознака швидкості й «летючості») і таким чином наставляти людей чи відкривати їм Божу волю. Їм найдужче «перепадає» від людей, оскільки залишити нас вони не можуть, а мусять постійно спостерігати нашу гріховність. Та вони ж і першими приходять на допомогу, коли ми її потребуємо. Недаремно ж в православному молитовнику є навіть окрема молитва до ангела: «Ангеле божий, охоронителю мій святий, на убезпечення мені Богом з Неба даний! Щиро молю Тебе: ти мене нині просвіти і від усякого зла вбережи, на добру справу настав і на шлях спасіння направ. Амінь».

3 thoughts on “Про ангелів

  1. Мене як в дитинстві бабця навчила молитись до ангела хоронителя, то я ще й дотепер ввечері до нього молюсь.

  2. Дяка Богові за таких бабусь. Аби не їхня віра – чи й залишилося б щось у наших душах за 70 років радянської влади.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *